|
|||
“Avui, i amb
l’ajut
dels nostres amics de França, Itàlia i
Rússia,
publiquem aquest petit quadern que ha de detallar l’activitat
d’aquest cabaret l’objectiu del qual és
recordar que
més enllà de la guerra i les pàtries,
hi ha homes
independents que viuen uns altres ideals”.
D’aquesta manera
presentava Hugo Ball les activitats de dadà al Cabaret
Voltaire
de Zuric. Allà, un grup d’artistes,
músics,
literats i intel·lectuals van escapar de la Primera Guerra
Mundial per mostrar el seu rebuig a la societat i la seva
oposició a les discussions polítiques i
nacionalistes en
què es van alinear d’altres artistes. El soroll,
la
negació i el qüestionament de tots els valors
socials
convencionals, l’esperit rebel i inconformista que van
generar
les seves activitats (ja fos poesia, art o teatre) ha recorregut el
segle xx fins als nostres dies, travessant propostes de
músics,
artistes i intel·lectuals. Malcolm McLaren, promotor d’un dels primers grups punk, els Sex Pistols, a Londres el 1976, rescatava les propostes de negació i de qüestionament de la societat que havia vist una dècada abans a París, de mans dels situacionistes. Una actitud que Guy Debord, principal impulsor del situacionisme, recollia del dadà. També Andy Warhol als anys seixanta a Nova York recuperava aquella intensitat creativa a The Factory. Allà es donaven cita artistes, cineastes o músics i des d’allà es va convertir en promotor de The Velvet Underground: un grup de música que sorgia d’un context artístic, amb la col·laboració d’Andy Warhol, com passaria anys més tard en les col·laboracions entre Sonic Youth, Mike Kelley i Paul McCarthy en performances en les quals es barreja sang i ketchup, escatologia amb sexe... Inconformisme, rebel·lia, incorrecció o subversió formen part d’una actitud que recorre el treball de múltiples creadors. Una actitud que ha mostrat nombrosos punts de confluència entre l’escena artística i musical. “Intesities. Inconformisme, incorrecció i rebel·lió entre art i escena musical” mostra amb documents, vídeos, peces musicals i gravacions alguns moments d’intensitat i de cerca d’un cert esperit rebel i inconformista que han travessat la música i l’art. La mostra traça una genealogia de treballs que tenen a veure amb intents d’incorrecció i de foment d’una certa rebel·lió. Una genealogia que clava les arrels en el dadà i traspassa la música a través del punk –a Catalunya, a través de l’actitud inconformista de Pau Riba– amb episodis en què participen artistes conceptuals com Dan Graham, Joseph Beuys o Yves Klein, i arriba als nostres dies en el treball de nombrosos artistes. “Intesities. Inconformisme, incorrecció i rebel·lió entre art i escena musical” va més enllà d’intentar definir un lloc de confluència i col·laboració entre artistes i músics; els treballs de Kurt Schwitters, T. R. Uthco i Chip Lord, Guy Debord, Martin Kippenberger, Raymond Pettibon o Guy Richard-Smit, entre d’altres, evidencien sobretot una actitud. David G. Torres |
|||
VITRINA 1 The Damned The Stiff Singels. 1976-1977 Reedició dels singels de The Damned des de 1976 a 1977 Sanctuary Records, 2003/2004 Singles Sex Pistols Never Mind the Bollocks here's the Sex Pistols Portada del disc de Sex Pistols editat en 1977 Sex Pistols Residuals/Virgin Records Ltd. 1977 (Portada: Jamie Reid) Pau Riba acompanyat per OM Dioptria Edigsa, 1978 Disc (Contraportada: Nazario) Kurt Schwitters Ursonate Impresió completa del poema sonor The Velvet Underground & Nico produced by Andy Warhol Reedició del disc editat per The Velvet Underground & Nico i produit per Andy Warhol el 1966 Disc (Portada: Andy Warhol) Fotografia d'Hugo Ball al Cabaret Voltaire de Zurich Fotografia de Kurt Schwiters Jamie Reid Swastika Eyes (Recycled), 1977 Impresió, reproducció facsimil, 2007 Joan Casellas Performances Fluxus a la Fundació Tàpies Hugo Ball Karawane Impresió completa del poema sonor Alice Becker-Ho and Guy Debord A Game of War, 1987 Joc, 2007 |
|||
VITRINA 2 Raymond pettibon with Super Sessions Torches and standarts Blast first records, 1990 Disc (Portada i interior: Raymond Pettibon) Black Flag Six Pack SST Records / Cesstone Music, 1982 Disc (Portada: Raymond Pettibone) Black Flag My war SST Records, 1983 Disc (Portada: Raymond Pettibon) NY noise vol. 1 Soul Jazz Records, 2003 CD NY noise vol. 2 Soul Jazz Records, 2005 CD NY noise vol. 3 Soul Jazz Records, 2006 CD Sonic Youth Dirty Goofin' Records, 2003 Disc (Portada y contraportada: Mike Kelley) Sonic Youth Dirty Goofin' Records, 2003 CD (Portada y contraportada: Mike Kelley) Sonic Youth Goo Goofin' Records, 2005 Disc (Portada: Mike Kelley) Kalle Broolin Case of Callus Poster |
|||
MUR DE SO Kurt Schwitters Ursonate 1922-32 (3’ 27”) Filippo Tommaso Marinetti Sintesi Musicali Futurische 1931 (6’ 58”) Antonio Russol Corale 1924 (2’ 31”) Yves Klein The Monotone Symphony 1949 (1’) Nam June Paik Hommage a John Cage 1958-59 (4’ 13”) Gordon Mumma The Dresden Interleaf 13 February 1945 1965 (12’ 43”) Salvador Dalí L’apoth du dollar 1967 (4’ 17”) Martin Kippenberger Bang! Bang! 1987 (3’ 11”) The Velvet Underground and Nico 1966 Pau Riba Dioptria 1978 Sex Pistols Never Mind the Bollocks here's the Sex Pistols 1977 William S. Burroughs Present Time Exercises 1971 (2‘ 18”) Dan Graham & The Static My Religion: Extract from a Work Tape: Ann Lee 1979 (7’ 17”) Sonic Youth Dirty 1992 Black Flag Six Pack 1984 Raymond Pettibon with Super Sessions Torches and Standards 1990 |
|||
MUR DE TV T. R. Uthco, Ant Farm The Eternal Frame 1975 (23’ 50”) Christian Marclay Record Players 1983-84 (5’) Guy Richards-Smit Nausea II 2004 (59’) Julien Temple The Great Rock’n Roll Swindle 1980 (101’) Guy Debord Hurlements en Faveur de Sade 1952 (64’) Paul McCarthy, Mike Kelley Family Tyranny/Cultural Soup 1987 (15’ 3”) Joseph Beuys Sonne statt Reagan 1982 (3’ 3”) Brice Dellsperger Body Double 16 2003 (6’ 24”) Pau Riba Actuació al Canet Rock (fragment de la pel·lícula Canet Rock de Francesc Bellmunt) 1975, (11’ 28”) Antonio Ortega A Conversation (reenactment) 2006 (1’ 50”) Douglas Gordon Douglas Gordon Sings The Best of Lou Reed and The Velvet Underground 1994 (60’) John Baldessari Baldessari sings LeWitt 1972 (12’ 50”) |
|||
PROJECCIONS Kalle Brolin I Think we Should Raise the Level on “Nice” 2004 (21’) Iñaki Garmendia Kolpez kolpe 2003 (23’) Jon Mikel Euba One per Minute. Five Minutes in Istanbul (5’) One per Minute. Seven Minutes in Istanbul (7’) 2005 Joan Morey Ejercicio de subordinación nº 5 (después de Virgin Prunes) 2005 (22’ 10”) |
|||
Comissari
exposició: David
G. Torres Disseny exposició: Alex Gifreu Coordinació i activitats: Alex Reynolds Servei educatiu: La Fundició |
|||
Diputació de Barcelona Àrea de Cultura Oficina de Difusió Artística Carrer Compte d'Urgell, 187 Edifici del Rellotge 08036 Barcelona Tel. 934 022 683 · Fax 934 022 819 oda@diba.cat www.diba.cat/oda/arts_visuals.asp www.davidgtorres.net |